The Island Weights

Sky Hopinka

Sky Hopinka - The Island Weights, Installation view, Prospect 5 Yesterday we said tomorrow, 2021-22, Contemporary Arts Center New Orleans 2021 Courtesy Prospect New Orleans Photo Alex Marks

Sky Hopinka brengt het leven en het verzet van Eerste Bewoners in Noord-Amerika in beeld. In zijn multimediale praktijk toont hij de manieren waarop een cultuur vorm krijgt doorheen landschappen, infrastructuur, sociale constructies en poëzie. The Island Weights is een film over de oorsprongsmythe van Ho-Chunk (‘Het Volk Van de Grote Stem’), een land dat zich uitstrekt van de Red Banks tot aan Trempealeau en van Minneapolis tot Milwaukee. Het ontstaan van deze plek begint met de chaos in de rotatie van de aarde. Om die chaos te temmen, werden vier geesten op de kardinale punten van de aarde geplaatst. Zij werden de vier gewichten die de aarde als eiland standvastigheid konden geven. De film bestaat uit vijf delen: Wijirawaséwe (de eilandgewichten), yoiréreginarere (het Westen), rek’úhuhíra (het Zuiden), hą́boguominàgara (het Oosten), en siniwagúreginągere (het Noorden). In de film volgen we een reiziger die op zoek gaat naar deze eilandgeesten. Hij vertelt over zijn tocht langs de grenzen van het Ho-Chunk gebied, doorheen land en rivier, meren en bossen, maar ook hedendaagse winkelcentra en verstedelijkt gebied. De reiziger zoekt de geesten om hen te eren, als een uiting van zijn individuele connectie met het kosmische verhaal van de wereld.

2021 - HD video, 16mm film scans, stereo, 2-channel, synchronous loop, 10'
Courtesy of the artist

Sky Hopinka
°1984, Ferndale, Washington

Sky Hopinka (Ho-Chunk Nation/Pechanga Band of Luiseño Indians) groeide op in Ferndale, Washington. Hij bracht een aantal jaren door in Palm Springs en Riverside (Californië), Portland (Oregon) en Milwaukee (Wisconsin). In Portland studeerde en doceerde hij chinuk wawa, een taal van het stroomgebied van de Lower Columbia River. Zijn werk concentreert zich op persoonlijke posities in een inheems thuisland en landschap, en taal als containers van cultuur, uitgedrukt in persoonlijke, documentaire en non-fictieve mediavormen. Zijn werk is op verschillende festivals vertoond, waaronder Sundance, Toronto International Film Festival, Ann Arbor, Courtisane Festival, Punto de Vista en het New York Film Festival. Zijn werk was onderdeel van de Whitney Biënnale 2017, de FRONT Triënnale 2018 en Prospect.5 in 2021. Hij was gastcurator op de Whitney Biënnale van 2019. Hij had een solotentoonstelling in het Center for Curatorial Studies, Bard College, in 2020 en in 2022 in LUMA in Arles, Frankrijk. In de herfst van 2022 ontving Hopinka een MacArthur Fellowship voor zijn werk als beeldend kunstenaar en filmmaker.