Untitled Circle Brass

Germaine Kruip

Germaine Kruip - Untitled Circle Brass, 2023, courtesy of the artist and Axel Vervoordt

‘It became a journey of finding the exact angle and distance, which lamp, what kind of light, and so on. (...). A phenomenon like this is owned by everybody; it’s not mine, but my role as an artist brings a kind of freshness to this way of working or observing, where I can say “look at this, look what happens”.’ - Germaine Kruip

Een lichtbron transformeert een gepolijste messing ellips op de grond, in een perfecte cirkel op de muur. Het werk ontstond in een momentopname in de studio - een toevalstreffer. De wens om dat wonderlijke moment te kunnen recreëren en delen met anderen, lag aan de basis van Untitled Circle Brass. Het werk is toonaangevend voor de praktijk van Kruip dat gekenmerkt wordt door een fascinatie voor tijd, licht, repetitie en geometrie. In de tentoonstelling zorgt het voor een meditatief moment, een rustpunt.

2023 - Spiegel gepolijst brons, schijnwerper, twee balken, 121,7 x 35 x 0,4 cm (ellips); 160 x 160 cm (licht cirkel)
2023 - Mirror polished brass, spotlight, two wenge beams, 121,7 x 35 x 0,4 cm (ellipse); 160 x 160 cm (light circle)
Courtesy of the artist and Axel Vervoordt Gallery

Germaine Kruip
°1970, Castricum, Nederland

De voorbije twintig jaar ontwikkelde Germaine Kruip een praktijk waarin tijd, ruimte en perceptie samenkomen. Door middel van architecturale, sculpturale en performatieve interventies onderzoekt ze de scenografie van onvatbare verschijnselen; de relatie tussen kunst en ritueel in repetitieve gebaren; historische pogingen om abstractie te creëren door middel van geometrie - en ten slotte de verlangens, theorieën en ideologieën die aan deze pogingen ten grondslag liggen. Haar werk wordt (inter)nationaal tentoongesteld, o.a. in recente solotentoonstellingen in The Approach, Londen, GB (2023), Axel Vervoordt Gallery, Wijnegem, BE (2022) en Axel Vervoordt Gallery, Hong Kong, HK (2021) en in groepstentoonstellingen zoals Re-Inventing Piet. Mondrian and the Consequences in Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen, DE (2023) en Kunstmuseum Wolfsburg, DE (2023), Mondriaan Moves, Kunstmuseum Den Haag, NL (2022) en Histories of Dance, Museu de arte de São Paulo, BR (2020). Kruip ontving meerdere prijzen: In 1999 won ze de Prix de Rome, Tweede Prijs, Theater & Beeldende Kunst. Ze ontving de Charlotte Köhler Prijs in 2001 en de Beste solo stand, Art Brussels in 2015. Germaine Kruip studeerde Scenografie aan de HKU in Utrecht en behaalde een MFA in advanced research in theater- en dansstudies aan DasArts in Amsterdam. Later studeerde ze een jaar Beeldende Kunst aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam. Ze woont en werkt tussen Brussel en Amsterdam en wordt vertegenwoordigd door Axel Vervoordt (Wijnegem, BE en Wong Chuk Hang, Hong Kong), The Approach (Londen, UK) en Gallery Baton (Seoul, Zuid Korea).