Sleepy Eye

Mickey Yang

Mickey Yang - Commission, progress detail, 2023, courtesy of the artist photo Gijs Leijdekkers

By constantly referring to images from our collective memory, I strive towards a ‘language of things’, navigating between the excess of our created identities, meaning and misunderstanding.

Mickey Yang creëert multimediale installaties die de wisselwerking tussen individuele ervaringen en grotere - dikwijls verhalende - krachten rondom ons opzoeken. Voor deze tentoonstelling maakte ze een dwaalpad. Op zoek naar een gezonde relatie tussen kunst en ambacht, creëert Yang meanderende lijnen uit metaal en doek, en laat ze ons leiden door een stroom aan uitspraken die geïnspireerd zijn door symbolische en spirituele elementen uit Chinese en Oost-Aziatische culturen. In tegenstelling tot de manier waarop media en populaire beeldcultuur één geconstrueerd verhaal brengen, omarmt Yang de chaos van polyfonie aan culturen, mythen, gedachten en ervaringen. De windwijzer heeft geen richting en verwijst naar een vertraagde tijd, een moment waarin je zelfverdediging kan opbouwen. Het dwaalpad omarmt een diepe twijfel die iedereen wel ervaart: welke weg ga je uit, welke volgende stap zet je? De kronkelende installaties en woorden die voor ons verschijnen, rekken ons klassiek begrip van tijd en ruimte uit. Yang nodigt ons uit om dubbelzinnigheid te omarmen en op eigenwijze manieren betekenis te vinden in de chaos van het leven.

Installation including multiple sculptures:
2023 - Sʌn, 120 x 120 x 10, forged metal
2023 - Ooty, 135 x 125 x 18, forged metal
2022 - Teams of two in fall, 131 x 123 x 44, forged metal
2022 - Terry is out of the office, 92 x 57 x 30, forged metal, motor
Courtesy of the artist
Commissioned by STUK, House for Dance, Image & Sound in the context of At the still point of the turning world (2024).

Mickey Yang
°1988, Eindhoven, Nederland

Mickey Yang woont en werkt in Den Haag, Nederland. Zij studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en was artist-in-resident bij de Jan van Eyck Academie (2020-2021). In de installaties van Yang komen sculpturen tot leven, synchroon met narratieve elementen zoals video en geluid. In haar werk verkent ze thema’s als massacultuur en de subjectieve ervaring van het collectieve geheugen. Vakmanschap, al dan niet traditioneel, speelt een grote rol in haar werk. In haar bewerkelijke processen vertraagt Yang. Zo ontstaat een meditatieve manier van werken, die haar in staat stelt het karakter van een werk gaandeweg te ontdekken. Mickey Yang stippelt zo een dwaalpad uit van (mis)interpretaties en betekenissen, waarbij ze de kijker uitdaagt om het gesuggereerde in twijfel te trekken. Yang exposeerde onder meer in P/////akt Amsterdam, KM21 Den Haag, Kunsthalle Osnabrück en Kunstvereniging Diepenheim.