Ante Timmermans

"He would fall. He had not yet fallen but he would fall silently, in an instant. Not to fall was too hard, too hard: and he felt the silent lapse of his soul, as it would be at some instant to come, falling, falling but not yet fallen, still unfallen but about to fall."
- James Joyce - A Portrait of the Artist as a Young Man

In Alone Together presenteert Ante Timmermans vijf monumentale werken: Ohne, Redekonstrukt, Ohne Titel, Komposition 1973 For T. en Leerekonstrukt. Het zijn abstracte uitdrukkingen van Timmermans’ continue zoektocht naar betekenis in dat wat nonsens en onmogelijk is. De beelden komen traag tot stand. Ze zijn het resultaat van een lang en solitair proces. Of in de woorden van Timmermans: "Ik voel bij mezelf dat ik het alleen-zijn nodig heb om nieuwe dingen te gaan ontwikkelen (...). Als je écht fundamenteel bezig bent in het atelier, dan wordt dat werk meer en meer jezelf. Je hebt die eenzaamheid nodig in het atelier.” (interview Hilde Van Canneyt, 2013).

De monumentaliteit van deze werken zorgt ervoor dat je ze meteen fysiek aanvoelt. Ze kunnen gelezen worden in hun verhouding tot verschillende facetten van alleen-zijn: een gelaagd gebeuren waar plaats is voor traagheid, vertwijfeling, het in cirkels draaien, proberen, falen, herbekijken. De tekening in ‘splendid isolation’. De toeschouwer in ‘splendid isolation’.

Courtesy the artist
Ohne, 2019, woodcut, acrylic, oil paint, oilstick, pencil, wood panel, 306 x 205 cm
Redekonstrukt, 2019, acrylic, pencil, wood panel, 306 x 205 cm
Ohne Titel, 2019, woodcut, wood panel, 306 x 205 cm
Komposition 1973 For T., 2019, woodcut, pigment, synthetic resin dispersion, acrylic, pencil, ink, wood panel, 306 x 205 cm
Leerekonstrukt, 2019, woodcut, acrylic, pencil, wood panel, 306 x 205 cm
Image credit: Ante Timmermans Emergent © Rachel Gruijters

Ante Timmermans
°1976, Ninove, Belgium

In het werk van Belgisch kunstenaar Ante Timmermans staat de absurditeit van het leven, haar cycli en repetitiviteit centraal. Hij stelt vragen over ons bestaan en hoe stil te blijven in de chaos. Repetitieve structuren in zijn werk doen een poging om deze chaos te organiseren. Terwijl in zijn vroegere oeuvre Timmermans vaak figuratief aan het werk ging om de waargenomen absurditeit van (sociale) systemen te veruitwendigen, is zijn recente praktijk veelal abstract en verwijst het naar niets buiten zichzelf. Doorheen Timmermans praktijk in tekenkunst, schilderkunst, beeldhouwkunst, installatie en performance, speelt taal en het jongleren met woorden en betekenissen een belangrijke rol. Recente solotentoonstellingen van Ante Timmermans vonden o.a. plaats in Emergent, Veurne (met Charl van Ark) (2019), Les Tanneries, Centre d'art contemporain, Amilly (2019), GEM, Museum voor Actuele Kunst, Den Haag (2016), Be-Part, Waregem (2015), Kunsthalle Sao Paulo (2014), en Kunstmuseum St.Gallen (2012). Zijn werk wordt getoond in groepstentoonstellingen wereldwijd en maakt deel uit van voorname collecties in België en daarbuiten. Ante Timmermans woont en werkt in Gent.