Artefact Expo: The Act of Magic

Artefact Expo: The Act of Magic

21 februari - 9 maart 2017

Artefact is een thematentoonstelling en festival waarin hedendaagse kunst, actualiteit en maatschappelijke uitdagingen centraal staan. In 2017 staat Artefact in het teken van magie. Wat betekent magie vandaag? Welke rol speelt het als fenomeen in onze samenleving? Hoe wordt het ingezet als metafoor? En wat hebben hedendaagse kunstenaars hierover te vertellen? Van poëzie tot strategie, van magisch object tot obscure systemen, van onschuldige afleiding tot manipulatie, de kunstenaars in The Act of Magic onderzoeken wat ons vandaag betovert. 

Curatoren: Karen Verschooren (STUK) & Ils Huygens (Z33)

Artefact is een initiatief van de Provincie Vlaams-Brabant i.s.m. Stad Leuven en wordt ondersteund door de Dienst Cultuur en de Groep Wetenschap & Technologie van KU Leuven in het kader van ‘kunst en wetenschap’.

openingsuren expo

21 feb: 19:30-23:00 (opening)
22 feb – 9 maa:
wo–za  14:00-22:00 
zo–di  14:00-19:00

 


21 FEB - 9 MAA 2017

Gestalt theory and Edwin Abbott’s satirical novel Flatland (1884), where the inhabitants of a two-dimensional world cannot recognise or perceive a three-dimensional object, leave, as...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

De lichtsculptuur All Colours White onderzoekt de relatie tussen het natuurlijke en artificiële, en de pluraliteit van schijnbaar ondeelbare entiteiten en ervaringen. Het bestaat uit een mechanisme dat rood, blauw en groen licht projecteert op een canvas-...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

And their 2nd and 3rd stage of vanishing in presence of an artefact and many international guests, in honor of the remarkable Harry Houdini and his conducted disappearances of Jenny the Elephant and an anonymous animal trainer at the world famous New York...

expo • beeld • artefact

THE LONG NOW, 2015

Verena Friedrich
21 FEB – 9 MAA 2017

I do not suppose that there is any one in this room who has not occasionally blown a common soap-bubble, and while admiring the perfection of its form, and the marvelous brilliancy of its colours, wondered how it is that such a magnificent object...

expo • beeld • artefact

Deep are the Woods, 2016

Eric Arnal-Burtschy
24 FEB – 3 MAA 2017

Sans lumière, je ne suis rien
Et la lumière fut
, in Le Vif, 40, 7 oktober 2016

 

expo • beeld • artefact
21 FEB – 9 MAA 2017

In Cultivating Probability presenteert Marjolijn Dijkman een reeks sculpturen in een fictieve antropologische opstelling. De sculpturen zijn geïnspireerd op verschillende praktijken die doorheen de tijd en in verschillende culturen gebruikt werden om de toekomst...

expo • beeld • artefact

In Our Hands, 2015

Marjolijn Dijkman
21 FEB – 9 MAA

Voor de video-installatie In Our Hands onderzocht de Nederlandse kunstenares Marjolijn Dijkman handgebaren die worden gebruikt om de toekomst te voorspellen, te bezweren of te beïnvloeden. Het werk brengt zowel spirituele als politieke en militaire...

expo • beeld • artefact

HEXEN 2.0, 2009-2011

Suzanne Treister
21 FEB – 9 MAA 2017

The connections drawn within and among the cards are so mind-boggling to contemplate that it seems entirely appropriate to comprehend them within a magical system like the tarot.
The New York Times - Suzanne Treister: ‘Hexen 2.0’ -...

expo • beeld • artefact

Witches Cradles, 2009

Center for Tactical Magic
21 FEB – 9 MAA 2017

Mixing Magic, Art & Social Engagement since 2000
CTM website

expo • beeld • artefact
21 FEB – 9 MAA 2017

I am always in search of magic, as a way to escape mundanity. To fulfill this quest, I convoke fantasies and hallucinations. Sometimes, in everyday life, we still manage to perceive way-outs towards reverie.
Shana Moulton interviewed by Lia Rochas Paris, "Shana et...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

In de film Night Soil #1/ Fake Paradise introduceert de Nederlandse kunstenares Melanie Bonajo het Ayahuasca ritueel, een ritueel dat in oorsprong afstamt van oude Amazone tradities. Tijdens een ceremonie drinken deelnemers onder begeleiding van een shaman...

expo • beeld • artefact

Mirror Pieces, 2014

Tim Etchells
21 FEB - 9 MAA 2017

In het werk Mirror Pieces speelt Tim Etchells in verschillende set-ups met de woorden ‘optical illusions, political delusions, poetical confusions’. Zonder de betekenis volledig vast te leggen, daagt Etchells de bezoeker uit om na te denken over de mogelijke...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

CIA MANUAL OF TRICKERY AND DECEPTION, 2009
THE GHOST ARMY, 2013
LEVITATING THE PENTAGON, 1967

...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

If Karl Rove [political advisor to George W. Bush] has opportunistically misdirected the perceptions of a post-Baudrillardian, media-sated, and reality-disoriented electorate, then in so doing he has become a war magician for an era of permanent war...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

Elk jaar, voor de Minister van Financiën in Groot-Brittannië de begroting toelicht in het parlement, voert hij een ritueel uit. Hij verlaat zijn officiële residentie in Downing Street 11 met een rode ‘budget box’ en toont het aan de aanwezige pers. Het woord ‘budget’ stamt af van...

elsewhere • expo • beeld

Stand Behind Me, 2013

Liz Magic Laser
21 FEB - 9 MAA 2017

Voor de video-installatie Stand Behind Me liet Amerikaanse kunstenares Liz Magic Laser danser Ariel Freedman de lichaamstaal van verschillende internationale politici en hun speeches uit 2013 instuderen en opnieuw opvoeren. In de film zien we hoe Freedman...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

In Universal Keys, een installatie die Center for Tactical Magic creëerde voor Artefact: The Act of Magic, hangen vijfduizend universele handboeisleutels in een formatie die de optische illusie oproept van twee in elkaar gehaakte ringen. Bezoekers...

expo • beeld • artefact

Linking & Unlinking, 2009

Center for Tactical Magic
21 FEB - 9 MAA 2017

What’s interesting about magic in all forms is that there is a sense of defying norms and creating exceptions through hidden knowledge and power. Like art, the worst kinds of magic fall flat on their promises and end up feeling delusional or boring...

expo • beeld • artefact

Zero Magic, 2015-2016

Goldin+Senneby
21 FEB - 9 MAA 2017

A magician creates illusions, making us see things that don’t exist, that are not really happening. The word magic originates from magush (Persian), meaning “to be able” or “to have power.” In Zero Magic, the magic trick takes place on the...

expo • beeld • artefact

Rogue Waves, 2015

Femke Herregraven
21 FEB - 9 MAA 2017

In het werk van Femke Herregraven dat gepresenteerd wordt in Artefact staan de financiële markten en specifiek de praktijk van 'high frequency trading' centraal. In haar werk geeft ze deze ultrasnelle financiële transacties een materiële vorm en fysieke aanwezigheid.

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

In het werk van Femke Herregraven dat gepresenteerd wordt op Artefact staan de financiële markten en specifiek de praktijk van high frequency trading centraal. In haar werk geeft ze deze ultrasnelle financiële transacties een materiële vorm en fysieke aanwezigheid.

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

Het Franse collectief RYBN.ORG presenteert Dataghost 2, een werk dat in essentie de rationaliteit van technologische systemen bevraagt. Dataghost 2 is een introspectieve, recursieve en kabbalistische computermachine. Ze...

expo • beeld • artefact
21 FEB - 9 MAA 2017

In Ghost in the Cell, een installatie van het kunstenaarscollectief BCL, functioneren levende hartcellen als pars pro toto voor het idee van de creatie van een fysieke versie van het populaire Japanse digitale personage Hatsune Miku. Dat virtueel idool...

expo • beeld • artefact

Magic Shop, 2002

Jonathan Allen
21 FEB - 9 MAA 2017

Blinking slowly in the gallery window, Jonathan Allen’s magic shop sign acknowledges not only the white cube’s capacity to conceptually shape-shift to accommodate art’s constant re-definition, but also its more uncertain role as purveyor of...

expo • beeld • artefact
21 FEB – 9 MAA 2017

Met The Finite State Fantasia creëerde de Britse kunstenaar en ontwerper Tobias Revell een immersieve installatie waarin een onzichtbare, intelligente machine een poging doet om de tentoonstellingsruimte in kaart te brengen. In The Finite State...

expo • beeld • artefact